درباره وبلاگ


سلام دوستان؛این وبلاگ صرفا یک وبلاگ آموزشی است که بنده و جمعی از دوستان آن را به عنوان کار عملی برای درس پرورشی شروع کردیم.امیدوارم مطالب ان سودمند و کافی برای شما عزیزان باشد. با تشکر
آخرین مطالب
پيوندها
  • ضد ماسون
  • ردیاب خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایدز گناه نیست ؛ بیماریست و آدرس aids.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 118
بازدید ماه : 111
بازدید کل : 74229
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



<
كد جاوا در قالبسرا
> <
كد جاوا در قالبسرا
>

Powered by : قالب و كدهاي جاوا: قالبسرا


کد شمارش معکوس سال نو

ایدز گناه نیست ؛ بیماریست
همه چیز در مورد ایدز




 

 

 

 

سال نو مي شود.زمين نفسي دوباره مي كشد.برگ ها به رنگ در مي آيند و گل ها لبخند مي زند و پرنده هاي خسته بر مي گردند و دراين رويش سبز دوباره...من...تو...ما...كجا ايستاده ايم؟سهم ما چيست؟..نقش ما چيست؟...پيوند ما در دوباره شدن با كيست؟...زمين، سلامت مي كنيم و ابرها درودتان باد و ...سال نو مبارك ...چون هميشه اميدوار  

 

 

        سال نهنگیتون مبارک



دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, :: 16:50 ::  نويسنده : amin

یه مقاله با نام مدرسه مروج سلامت قرار دادم تا دانلود کنید.مربوط به طرح دوره ی دبیرستان است.

                                                      دانلود 



پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, :: 17:42 ::  نويسنده : amin

دانلود کنید.فیلمی با محوریت فحشا و ایدز.نظر یادتون نره.ممنون! 

                                                                       دانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, :: 12:17 ::  نويسنده : amin

 یه فیلم دیگه با موضوع ایدز  لطفا بعد دانلود نظرتونو دربارش بدید دانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:ایدز و اعتیاد, :: 11:48 ::  نويسنده : mohsen

 این فیلم مربوط به سی ساله شدن ایدز در دنیا است لطفا بعد دانلود نظر بدهید دانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:سی ساله شدن ایدز در دنیا, :: 11:42 ::  نويسنده : mohsen

 فیلم درباره ی ایدز با موضوع درمانی برای ایدز دانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:درمانی برای ایدز, :: 11:37 ::  نويسنده : mohsen

 فیلمی با موضوع مقابله با ایدز دانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:مقابله با ایدز, :: 11:31 ::  نويسنده : mohsen

 یه فیلم دیگه درباره ی ایدز و اعتیاد دانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:ایدز و اعتیاد, :: 11:26 ::  نويسنده : mohsen

  فیلمی با موضوع ایدز و آزادی بدون انتها براتون گذاشتم لطفا نظر بدیددانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:ایدز و آزادی بدون انتها, :: 11:16 ::  نويسنده : mohsen

یه pdf دیگه درباره ی ایدز براتون گذاشتم که شامل تمام نکات ،دانستنی ها وتمام چیزهایی که مربوط به ایدزه هست باحجم1.36MBلطفا بعد دانلود نظرتونو دربارش بدید

دانلود



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:فایل دباره ی تمام چیزهای مربوط به ایدز ایدزpdf, :: 10:19 ::  نويسنده : mohsen

 یه pdf دیگه درباره ی دانستنی های ایدز گذاشتم تا دانلود کنید

نظر فراموش نشه دانلود

 



چهار شنبه 24 اسفند 1390برچسب:ایدز ,دانلود ,درباره ی ایدز, مقاله ی ایدز,pdf مربوط به ایدز , :: 9:59 ::  نويسنده : mohsen

دوباره سلام؛

 دوستان یه فیلمه دیگه واستون گذاشتم تا دانلود کنید.موضوعش هم ایدز و نا آگاهی است.لطفا از نظر فراموش نکنید.  دانلود



سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:فیلم درباره ی ایدز و نا آگاهی, :: 14:27 ::  نويسنده : amin

.در مقاله ای در روزنامه ی همشهری که توسط خانم زهرا خباز بهشتی ترجمه شده است، آمده در هر 60 ثانیه ویروس مرگ ‌آور ایدز یک انسان را در دنیا مبتلا می‌ کند‌. 
روز جهانی ایدز

هر سال، روز اول ماه دسامبرمیلادی که امسال مصادف با 10 آذر 1389 بود، را "روز جهانی ایدز" می نامند.

شعار این روز در سال جاری " دسترسی به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است " تعیین شد.

در این روز کشورهای مختلف با برگزاری فعالیت های متعدد، توجه جامعه را به بیماری ایدز جلب می نمایند و راه های پیشگیری از این بیماری را آموزش و ترویج می دهند.

 

هر روز 8 هزار نفر در اثر ابتلا به ایدز می ‌میرند و  هر سال 4 میلیون و 300 هزار نفر به مبتلایان اضافه می ‌شوند.

در تمام دنیا تقریباً 40 میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز هستند. در سال 2006، 2 میلیون و 900 هزار نفر در اثر ابتلا به ایدز کشته شده ‌اند‌. این آمار ترس ‌آور و خارج از تصور است‌.

این آمار از طرف سازمان ملل متحد در کنفرانس ایدز 2008 که در مکزیکوسیتی با حضور بان ‌کی ‌مون، دبیر ‌کل سازمان ملل متحد، برگزار شد عنوان شد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:روز جهانی ایدز؛ نگرانی جهانی, :: 14:23 ::  نويسنده : mohsen

 



در حالی كه كشورهای پیشرفته جهان در طی چند دهه اخیر مشكل بیماری های واگیردار را تا حد زیادی حل كرده و تمامی توان و امكانات خود را برای مبارزه با بیماری های غیر واگیر منجمله بیمارهای قلبی – عروقی و سرطان ها متمركز كرده بودند ، ناگهان در سال 1981 میلادی (1360 شمسی ) نوعی بیماری عفونی در دنیا پیدا شد كه به سرعت درهمه نقاط جهان گسترش پیدا كرد و امید به ریشه كنی بیماری های واگیردار را حتی در كشورهای پیشرفته تبدیل به یأس نمود. این بیماری كه به صورت یك مشكل عمده بهداشتی خود را نشان دادAIDS نام دارد . در این بیماری دستگاه دفاعی بدن شدیداً دچار اختلال می شود.

 

حدود 75تا 90 درصد آلودگی به ویروس ایدز در گروه سنی 20 تا 45 سال اتفاق می افتد كه سن تلاش و سازندگی و فعالیت اقتصادی است، افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی به ویروس ایدز و ابتلا به بیماری در جوانان و شیر خواران ، طول عمر بسیاری از كشورهای جهانرا كاهش خواهد داد.


ادامه مطلب ...


سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:,,,همه چیز در باره ایدز: علائم, مراحل؛ راه های پیشگیری و ,,,, :: 14:19 ::  نويسنده : mohsen

 

اعتیاد تزریقی

در حالی که کارشناسان، اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک را مهم ‌ترین عامل بروز ایدز در ایران می ‌دانند، معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد:

 "انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی در ایران کنترل شده و سیر نزولی پیدا کرده است." دکتر حسن امامی رضوی در گفت‌ وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به خطر انتشار بیماری ایدز از طریق اعتیاد تزریقی، طی سال‌ های اخیر تمرکز برنامه ‌های مراقبتی این بیماری روی معتادان بوده است و خوشبختانه امروز روند انتقال ایدز در این گروه کنترل شده و روند نزولی پیدا کرده است.

اگرچه به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت برنامه‌ هایی مانند کاهش آسیب در معتادان تزریقی، کنترل زندان‌ ها، اجرای برنامه‌ های مراقبتی در مراکز مشاوره و افزایش مراکز کلینیک‌ های متادون ‌تراپی در راستای این هدف در حال اجرا است ولی به گفته متخصصان عفونی با وجود تمام پیشرفت‌ هایی که برای کاهش اعتیاد تزریقی شده، این عامل هنوز مهم ‌ترین علت انتقال ایدز در ایران محسوب می ‌شود.

تا حدودی موفق بودیم

دکتر حمید عمادی، متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به همشهری می‌ گوید: البته سیر نزولی اعتیاد تزریقی با کنترل آن فرق می ‌کند.

مفهوم کنترل این است که ما دیگر موارد جدید بروز بیماری ایدز را نداشته باشیم. ولی اگر بخواهیم بگوییم منظور از کنترل اعتیاد تزریقی، مهار کردن کامل آن است، اصلا صحیح نیست.

به گفته این متخصص بیماری‌ های عفونی البته با برنامه‌ های زیادی که در رابطه با آموزش به معتادان تزریقی داده شده است، از قبیل عدم ‌استفاده از سرنگ مشترک تا حدودی شاهد سیر نزولی اعتیاد تزریقی در جامعه بوده‌ ایم به‌ خصوص این که این آموزش‌ ها از طریق افرادی داده می‌ شود که قبلا معتاد بوده ‌اند و حالا اعتیاد خود را به ‌طور کامل کنار گذاشته‌ اند.

دکتر عمادی در ادامه با اشاره به این که ضریب اطمینان این مراکز آموزشی هم بسیار بالا است، ادامه می ‌دهد: از طرفی این آموزش ‌ها در زندان‌ ها هم جا افتاده است به‌ طوری که الان دیگر اعتیاد خوراکی در این مکان‌ ها جای اعتیاد تزریقی را گرفته است.

چون به هر حال در همه جای دنیا مواد‌مخدر در دسترس زندانی‌ها می باشد. پس اگر این مواد به‌ صورت خوراکی استفاده شوند، خطر کمتری نسبت به اعتیاد تزریقی دارند.

اعتیاد تزریقی، سرنگ مشترک

سرنگ مشترک همچنان مقصر است

"در این میان عملکرد مسئولان زندان ‌ها نسبت به معتادان متفاوت شده و همین امر باعث کاهش اعتیاد تزریقی در این مکان ‌ها شده است."

شنیدن این عبارات از زبان دکتر عمادی در حالی است که دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همشهری می ‌گوید: اگرچه سیر اعتیاد تزریقی در جامعه رو به کاهش است اما در حال حاضر مهم ‌ترین علت ابتلا به ایدز در ایران همچنان اعتیاد تزریقی است.

به گفته دکتر مردانی از زمانی که اولین بیمار هموفیلی در اثر خون و فرآورده ‌های خونی آلوده که از کشور فرانسه وارد شده بود، به ایدز مبتلا شد تا الان 23 سال می ‌گذرد.

همین اتفاق باعث شد که تصور ما بر این باشد که خون و فرآورده‌ های خونی آلوده مهم‌ ترین عامل انتقال ایدز محسوب می ‌شوند.

وی ادامه می ‌دهد: ولی از سال 64 ، بعد از این که تعداد زیادی از این بیماران از بین زندانیان سردرآوردند، مشخص شد مهم‌ ترین راه انتقال ایدز در ایران همچنان اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک است.

به عقیده دکتر مردانی با اقداماتی که وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ ها و سازمان بهزیستی انجام داده ‌اند، اعتیاد تزریقی به‌ صورت نسبی کنترل شده و معتادان به داروهای روانگردان و آمفتامین‌ ها گرایش بیشتری پیدا کرده ‌اند.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت می گوید: داروهای روانگردان عامل اصلی افزایش آمار ایدز در ایران است.

این داروها تهدید بزرگی در انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی است، اما اگرچه در ذهن اکثر اقشار جامعه، اعتیاد تزریقی حرف اول را در ابتلا به این بیماری مهلک می‌ زند، شاید جای سؤال باشد که داروهای روانگردان در این میان چه نقشی را قرار است ایفا ‌کنند؟

اعتیاد، روان گردان ها

روانگردان‌ ها بیماری‌ های مقاربتی را احیا می ‌کنند!

دکتر مسعود مردانی، در این رابطه این طور توضیح می ‌دهد: متأسفانه در سال ‌های اخیر هنوز هم مهم ‌ترین راه شایع انتقال ایدز در کشور ما استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی است.

ولی طی این سال‌ ها به ‌علت سهولت دسترسی به داروهای روانگردان مثل آمفتامین ‌ها و مت‌آمفتامین ‌ها (شیشه)، داروهایی مثل اکستازی یا کراک(هروئین خالص کمپرس شده) میزان ابتلا به ایدز، افزایش یافته است.

وی در ادامه تصریح می ‌کند: سیستم تهاجمی این داروها در افرادی که از آن ها استفاده می‌ کنند، افزایش می ‌یابد؛ به‌ طوری که این افراد مایل به برقراری رابطه جنسی هستند، علاوه بر این که بعد از استفاده از این داروها دیگر رعایت هیچ‌ گونه مسائل اخلاقی و استفاده از وسایل پیشگیری را نخواهند کرد.

وی با بیان این که حتی در خیلی از موارد تعداد شرکای جنسی هم در این افراد که عمدتا معتادان تزریقی هستند، افزایش می ‌یابد، خاطرنشان می ‌کند: البته این اتفاق فقط مخصوص کشور ما نیست چون در ایالات متحده آمریکا هم اگرچه تا سال 2000 سیفلیس از جمله بیماری‌ هایی بود که دیگر رو به فراموشی می ‌رفت ولی از سال 2004 ‌به‌ دنبال استفاده از داروهای روانگردان، این بیماری باز هم سیر صعودی پیدا کرد.

این در حالی است که دکتر صداقت نیز نسبت به استفاده برخی جوانان از داروهای روانگردان هشدار داده و می ‌گوید: مصرف روانگردان ‌ها باعث می ‌شود که فعالیت جنسی افراد افزایش یابد در نتیجه آموزش ‌های پیشگیری از ایدز هیچ تاثیری در چنین مواقعی ندارد.

ایدز

افزایش آمار مبتلایان به ایدز

"نبود کنترل و آموزش باعث افزایش آمار ایدز در 3 ماه گذشته شده است."

دکتر مینو محرز در ارتباط با افزایش آمار مبتلایان به ایدز می ‌گوید: البته انتظاری جز این نمی ‌رود چون وقتی کنترل صورت نمی ‌گیرد و آموزش را فراموش کرده ‌ایم در نتیجه آمار ابتلا به این بیماری افزایش می‌ یابد.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور با عنوان این مطلب که در حال حاضر بیشترین راه شیوع بیماری ایدز از طریق تماس جنسی رخ می ‌دهد و با انتقاد از عدم ‌آموزش مقابله با شیوع ایدز از طریق تماس جنسی خاطرنشان می ‌کند: متأسفانه رسانه ‌ها از این بحث غافل مانده ‌اند و در خانواده‌ ها، مدارس و... نیز هیچ آموزش و اطلاع ‌رسانی در زمینه انتقال بیماری از طریق جنسی صورت نمی ‌گیرد. این در حالی است که به گفته دکتر مردانی هم هنوز این آگاهی به خانواده‌ ها داده نشده که مواد‌مخدری مثل کراک و شیشه علاوه بر خاصیت اعتیادزایی می‌ توانند چه نقش مؤثری در ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی پرخطر داشته باشند.

رفتارهای پرخطر جایگزین می ‌شود!

"با این حال فراموش نکنیم که اگرچه اعتیاد تزریقی تا اندازه محدودی سیر نزولی پیدا کرده ولی روند تغییر اپیدمیولوژیک انتقال ایدز در معتادان و جوانان از سرنگ مشترک به طرف رفتار جنسی پرخطر است."

دکتر عمادی نیز این موضوع را تایید می‌ کند: که با وجود تمام پیشرفت ‌ها در زمینه کاهش اعتیاد تزریقی، آمار اعتیاد در جامعه ما همچنان بالا است و اگر اعتیاد تزریقی را هم کنار بگذاریم، همین معتادان کسانی هستند که بیشترین روابط جنسی پرخطر را دارند که این امر هم مهم ‌ترین عامل انتقال ایدز است و باید در مورد آن چاره‌ ای اندیشید.

به عقیده دکتر عباس صداقت متأسفانه 2 گروه اصلی هدف یعنی معتادان تزریقی و افرادی که بی‌ بند و باری جنسی دارند، با هم، هم پوشانی دارند و ممکن است این افراد به‌ علت روابط جنسی غیرایمن به گسترش این بیماری در جامعه غیرمعتاد دامن بزنند و این خطری است که اگر نسبت به آن هوشیار نباشیم، می ‌تواند موجب گسترش این بیماری شود.

شواهد نشان می‌ دهد که الگوی انتقال ایدز در ایران از سرنگ مشترک به سمت روابط جنسی در حال تغییر است.

بسیاری از متخصصان برجسته بیماری‌ های عفونی نیز در کمیته کشوری ایدز به این نکته اذعان داشته ‌‌اند که در موارد جدید بیماری ایدز که شناسایی می‌ شود، ابتلا از طریق رابطه جنسی بیشتر خودنمایی می ‌کند.

 

 اعتیاد تزریقی هنوز عامل اول انتقال ایدز



سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:اعتیاد تزریقی هنوز عامل اول انتقال ایدز, :: 13:59 ::  نويسنده : mohsen

 تا قبل از سال 1996 پزشکان تصور مي کردند نيمي از افراد آلوده به ويروس، ظرف 10 سال پس از آلودگي، به ايدز مبتلا خواهند شد. اما از سال 1996 به بعد و به دنبال ساخت داروهاي ضد ويروس قوي و موثر، طول اين زمان افزايش چشم گيري داشته است. علاوه بر داروهاي ضد ويروس، داروهاي ديگري هم هستند که مي توانند در درمان يا پيشگيري از برخي بيماري هاي همراه ايدز کمک کنند. هر چند که اين داروها روي خود بيماري ايدز اثري ندارند.

به خاطر همين پيشرفت هاي دارويي است که آمار مربوط به مبتلايان احتمالي در سال هاي آينده بايد مورد بازنگري و محاسبه مجدد قرار گيرد. درست مانند ساير بيماري ها ، تشخص هر چه سريع تر ايدز نيز مي تواند دست پزشکان را براي مداواي بيماري باز نگه دارد.

اگر تست Hiv مثبت گزارش شد،بايد هر چه سريع تر دست به کار شد. بايد درمان دارويي فورا آغاز شود و نحوه زندگي هم اصلاح شود. مراقبت هاي فوري پزشکي مي تواند ظهور بيماري را به تاخير بياندازد و از بروز برخي بيماري هاي خطرناک مربوط به ايدز جلوگيري کند.

اقدامات زير هم مي تواند به حفظ سلامت فرد مبتلا کمک کند:

حتي اگر فرد احساس بيماري نمي کند، حتما بايد با يک متخصص بيماري هاي عفوني مشاوره کند.
هر چه سريع تر درمان هاي دارويي بايد شروع شود.
حتما بايد آزمايش مربوط به سل انجام شود، ممکن است فرد به سل مبتلا شده باشد و خودش نيز خبر نداشته باشد. مبتلا بودن به سل، مي توان حسابي براي فرد دردسر ساز باشد و هر چه سريع تر بايد درمان شود.
سيگار، مصرف مشروبات الکلي و مواد مخدري مثل کوکائين ممکن است سيستم ايمني بدن را ضعيف تر کند.
کارهاي زيادي هست که با انجام آن ها فرد تندرست مي ماند، مانند ورزش، پياده روي و...



سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:از ورود Hiv تا بروز Aids چقدر طول مي کشد؟ , :: 13:52 ::  نويسنده : mohsen


سلام دوستان؛به لینک  پایین رفته و فیلمی رو با موضوع ایدز و اینترنت دانلود کنید.پشیمون نمیشید.فعلا خداحافظ. دانلود  



سه شنبه 23 اسفند 1390برچسب:فیلم درباره ی بیماری ایدز, :: 12:41 ::  نويسنده : amin

b_145_145_16777215_00___images_90_pezeshki_aids_9_11_9020.jpg

اولین اقدام پزشک برای درمان این بیماران، روان درمانی است. باید بیمار اطمینان خاطر پیدا کند که بیماری او رو به بهبودی است.


بیمار می بایست از مراحل درمان تا حدودی اطلاع داشته باشد، تمامی مسائل مربوط به پیشگیری به این بیماران آموخته شود و تمامی عوامل خطر  برای آنها گفته شود.

 

تعیین زمان شروع دارو:

- درمان زود هنگام  (Early therapy)

- درمان دیر هنگام  (Late therapy)

پس از شروع درمان، معمولا بعد از دو تا چهار هفته آثار درمان کاملا آشکار می شود.

مساله بسیار مهمی که در حال حاضر به عنوان یکی از معضلات درمان مطرح می باشد، هزینه درمان است. قیمت داروها بسیار گران است.

روش درمان در حال حاضر در ایران به این صورت است که پس از شناسایی بیماران، درمان با روش late therapy و با استفاده از سه دارو انجام می گیرد.

 

اصول‌ کلی‌

با انجام‌ آزمایش‌ خون‌ و آزمون‌ پادتن‌ ضد ویروس‌ ایدز (ممکن‌ است‌ حتی‌ تا شش ماه‌ پس‌ از آلودگی‌ مثبت‌ نشود) می‌توان‌ بیماری را تشخیص‌ داد.

در بیمارانی‌ که‌ آلودگی‌ به‌ ویروس‌ ایدز تشخیص‌ داده‌ می‌شود، باید وجود سایر بیماری‌های‌ آمیزشی‌ و سایر عفونت‌ها مثل‌ سل‌ نیز مورد بررسی‌ قرار گیرد.

در صورت‌ بروز عوارض‌، ممکن‌ است‌ نیاز به‌ بستری‌ شدن بیمار‌ باشد.

توجه‌ داشته‌ باشید که‌ تشخیص‌ زودهنگام‌ کمک‌ کننده‌ است‌. اگر در معرض‌ خطر هستید،‌ هر چه سریع تر به پزشک مراجعه‌ کنید، حتی‌ اگر احساس‌ می‌کنید که‌ در سلامت‌ کامل‌ به‌ سر می‌برید.

اگر می‌خواهید حامله‌ شوید، یا این‌ که‌ حامله‌ هستید، انجام‌ آزمون‌ ویروس‌ ایدز ممکن‌ است‌ کمک‌ کننده‌ باشد. در صورت‌ مثبت‌ بودن‌ آزمون‌ ویروس‌ ایدز به‌ هنگام‌ حاملگی‌، با درمان‌های‌ مخصوص‌ می‌توان‌ احتمال‌ عفونت‌ در نوزاد را به‌ حداقل‌ رساند.

از تماس‌ با افرادی‌ که‌ دچار عفونت‌ هستند، پرهیز کنید.

 

داروها

برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آن ها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود.

داروهای‌ ضد ویروسی‌ (دیدانوزین‌، استاوودین‌، زالسی‌ تابین‌، زیدوودین‌) و نیز داروهای‌ مهارکننده‌ پروتئاز، در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند.

تجویز آنها باید توسط‌ پزشکان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد. بعضی از این داروها (مثل  زیدوودین‌) می‌توانند‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ جنین‌ مادران‌ حامله‌ را کاهش‌ دهند.

 

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

میزان فعالیت به‌ وضعیت‌ سلامت‌ هر فرد بستگی‌ دارد. علایمی‌ مثل‌ خستگی‌ یا وجود عفونت‌ می‌توانند بعضی‌ از فعالیت ها را در زمان ابتلا به این بیماری محدود کنند.

استراحت‌ مهم‌ است‌، اما توصیه‌ می‌شود به‌ طور منظم‌ ورزش‌ انجام‌ گیرد.

 

رژیم‌ غذایی‌

تغذیه‌ باید کافی‌ و مناسب‌ باشد. سوءجذب‌، تغییر سوخت ‌و ساز بدن و کاهش‌ وزن‌ در بیماران‌ مبتلا به‌ ایدز شایع‌ هستند.

از خوردن‌ تخم ‌مرغ‌ خام‌، شیر غیرپاستوریزه‌، یا سایر مواد غذایی‌ بالقوه‌ آلوده‌ خودداری‌ شود.



دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:درمان ایدز پس از ابتلا, :: 14:56 ::  نويسنده : mohsen

b_145_145_16777215_00___images_90_pezeshki_aids_9_11_9033.jpg

در قسمت قبل به مطلب ایدز و محرومیت از حقوق اجتماعی  پرداختیم. اینک در ادامه می خوانیم...

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كلینیك‌های مثلثی راه‌اندازی كرده است. سه رأس مثلث نمادین فعالیت‌های این كلینیك‌ها شامل مشاوره و درمان اعتیاد، مشاوره و درمان ایدز، مشاوره و درمان بیماری‌های آمیزشی به غیر از ایدز است.

در بخش مشاوره و درمان ایدز، هدف طولانی كردن مرحله كمون بیماری ایدز است. درمان ایدز بسیار پرهزینه است. افرادی كه در مرحله فعال بیماری ایدز هستند سالانه به داروهایی با قیمت تخمینی شش میلیون تومان نیاز دارند كه تمام این هزینه را وزارت بهداشت و درمان می ‌پردازد.

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:آموزش تنها راه پیشگیری, :: 14:53 ::  نويسنده : mohsen

b_145_145_16777215_00___images_90_pezeshki_aids_9_11_9032.jpg
آرمانی که استفاده ازروبان قرمز را باب کرد آرمان آگاهی یافتن و آگاهی دادن به عموم درباره بیماری ایدز بود.

در سال1991  گروهی از هنرمندان ، که بسیاری از دوستان آنها بر اثر ابتلاء به ایدز جان خود را از دست داده بودند، با تأسیس گروه ایدز تجسمی (THE VISUAL AIDS ARTISTS CAUCUS) در شهر نیویورک تصمیم گرفتند با به خدمت گرفتن هنر، به نبرد با این بیماری مرگبار بپردازند. اولین بار آنان بودند که روبان قرمز را به عنوان نشان گروه خود انتخاب کردند.

پاتریک او کانل ، بنیانگذار گروه ایدز تجسمی ، هنوز هم روی تک تک لباس های خود یک روبان قرمز دارد؛ و البته خود او هم به ایدز مبتلاست.

او می گوید: من از ایدز نمی میرم، من با ایدز زندگی می کنم. رفقای زیادی داشتم که وقتی بیمار شدند، خیلی جوان بودند. آنها همه در جوانی از دنیا رفتند و من زندگی خود را برای آنها صرف می کنم.

با پاتریک در حالی که روی کاناپه ای در منزلش، واقع در منطقه شمالی شهر نیویورک نشسته است، گفتگو می کنم . چهره او از بیماری تکیده شده ، اما هنوز در وجودش سرزندگی مشهود است.

در کنار او الن فریم، از اعضای گروه 15نفره ایدز تجسمی، نشسته است. او که یک عکاس است در سال 1991مانند دیگر اعضای این گروه یک هدف را دنبال می کرد و آن هم یافتن وسیله ای بود که بتواند مردم را وادار به اندیشیدن درباره ایدز کند.

الن می گوید : چاره دیگری نداشتیم. ما باید از هنرمان استفاده می کردیم. درست مثل این بود که ایدز یک شبه کل جامعه هنری نیویورک را می بلعد. ناگهان چشم باز کردیم و دیدیم خیلی از همکاران و دوستان ما دارند با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

او ادامه می دهد: ابتکار استفاده از روبان موقعی به فکر ما رسید که دیدیم چطور پس از پایان جنگ خلیج فارس آمریکایی ها حتی در شهرهای کوچک آمریکا، برای حمایت از سربازان، از روبان های زرد استفاده کردند. اما سؤال بعدی این بود که چه رنگی برای روبان ایدز مناسب است و بعد با آن چه باید کرد؟

آن زمان بود که بحث میان گروه در گرفت و سرانجام آنها در مورد رنگ قرمز به توافق رسیدند.

الن در این باره می گوید: ما با رنگ های دیگر شروع کردیم. بعد یکی یکی آنها را کنار گذاشتیم و بالاخره رنگ قرمز را انتخاب کردیم چون رنگی است که جلب توجه می کند و همچنین حسی پر شور را القا می کند.

به او یادآوری می کنم که قرمز همچنین رنگ خون است و پاتریک با تأیید حرف من اضافه می کند: و همین طور رنگ عشق .

گروه هنرمندان ایدز تجسمی، ابتدا برسرشکل پایپون به عنوان نماد ایدز اختلاف داشت، اما پس از مدتی طرحی را پذیرفت که حالا در سراسر جهان به عنوان سمبل ایدز شناخته می شود.

آن سال، پاتریک در برادوی، مرکز تئاترآمریکا در نیویورک، آشنایانی داشت و مراسم اهدای جوایز تونی (TONY AWARDS) نیز قرار بود به زودی برگزارشود. گروه، سه هزار روبان قرمزی را که آماده کرده بود به محل برگزاری مراسم تحویل داد. اما اتفاقی که افتاد هرگز برای آنها تصور نبود . هنگام پخش سراسری این مراسم از تلویزیون آمریکا ، جرمی آیرنزJEREMY IRONS هنرپیشه سرشناس بریتانیایی، درحالی که یکی از این روبان ها را برسینه داشت در برابر دوربین ها ظاهر شد.

الن می گوید: ماحیرت کردیم. البته می دانستیم پروژه خوبی داریم اما فکرش را هم نمی کردیم روزی بتوانیم مردم را راضی کنیم روبان ها را به سینه بزنند. در مراسم جوایز تونی همه آن را به سینه داشتند. سر از پا نمی شناختیم . خوابش را هم نمی دیدیم ابتکار ما درچنین ابعاد وسیعی مورد استقبال قرار گرفته باشد.

به این ترتیب بود که روبان قرمز به سرعت به نماد زیبای یک بیماری زشت مبدل شد.

اما گروه ایدز تجسمی نه از روبان قرمز و نه از هیچ روبان دیگری کسب درآمد نکرده است. پاتریک می گوید : نکته مهم در باره این پدیده این است که خود به خود رواج پیدا کرد. ما آن را برای کسب درآمد درست نکردیم و حتی آگاهانه تصمیم گرفتیم به این ایده جنبه تجاری ندهیم.

پاتریک لحظه ای تأمل می کند وادامه می دهد: خیلی عجیب است که حالا سیاستمداران پلیدی را می بینیم که انواع روبان های سرخ و سفید و آبی را به سینه می زنند و جلوی دوربین ها می آیند. هیچ نمی دانم اینها چطور باب شده است.

پانزده هنرمندی که روبان قرمز ایدز را آفریدند پس از آن کار مشترکی انجام نداده اند .



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:روبان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد, :: 14:50 ::  نويسنده : mohsen



در حالی كه وارد هزاره جدید شده ایم، ویروس از بین برنده سیستم ایمنی بدن انسان یا همان HIV به ایفای نقشی بـرجستـه در بـه خـطر انـداختـن سـلامتی بشر در سراسر جهان ادامه می دهد. آمـارهـای ارائـه شـده اخـیر از سوی سـازمـان مـلل نـشان می دهـد كه تقریباً 34 میلیون نفـر از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند و هر ساله تعـداد 5.6 میلیون نفر به این تعداد افزوده می گردد. فاجعه انسانی مربوط به ایدز بی مانند است.





ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:ایدز و راه های درمان, :: 14:46 ::  نويسنده : mohsen

 

 

 

 

 

 

 

 

ویروس HIV از طریق عمل جـنسی با در مـعـرض قـرار گـرفتـن غشـاءهـای مـخـاطی آلت تناسلی مرد، دهان، مهبل و مقعد با منی مبتلا به ویرس ایدز، پیش انزال، ترشـح هـای مـهبـلی یـا خـون انـتـقال مـی یـابد. چنین راه انتقال ویروس HIV غیر قابل پیش بــیـنـی میباشد. بعبارت دیگر شخصی ممکن است با یکبار عمل جنسی مبتلا شـود، و شخص دیگری چندین بار روابط جنسی داشته باشد و هرگز مبتلا نگردد. به عـلاوه، تعیین درصد احتمال ابتلا هنگام رفتارهای جنسی خاص قابل برآورد نمیباشد.

 

 

 

 

 




دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:ایدز خطر مرگ , :: 14:28 ::  نويسنده : mohsen

در سال 1981 هشت مورد و خیم از ابتلا به بیماری " کاپوسی سارکوما"، یکی از انواع خوش خیم تر سرطان که معمولا در میان افراد سالمند شایع است، در میان مردان هم جنس گرای نیویورک گزارش شد.تقریباً همزمان با این موارد، شمار مبتلایان به یک عفونت ریوی نادر در کالیفرنیا و نیویورک بالا رفت.با این که در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود، اما معمولا از این دو واقعه پزشکی به عنوان آغاز ایدز یاد می کنند.در طی یک سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در 1982 آن را ایدز(Syndrome Deficiency Immune (Aquired نامیدند.به مرور شمار بیشتری متوجه این بیماری جدید شدند، چون گروه های گسترده تری از مردم، و نه فقط همجنس گرایان، را مبتلا می کرد.بیماران هموفیل و معتادان تزریقی با علائمی مشابه ایدز به پزشک مراجعه می کردند.همزمان با ظهور ایدز درآمریکا، درآن سوی اقیانوس آتلانتیک پزشکان در فقیرترین قاره جهان آفریقا، متوجه شیوع یک پدیده جدید بهداشتی شدند

این بیماری که در زبان محلی" اسلیم"(SLIM) – مرگ در اثرتحلیل تدریجی بدن – نام گرفته بود، در آفریقا به معضلی عمیق تبدیل می شد.در وهله اول پزشکان دلیلی نمی دیدند که ایدز، بیماری شایع درمیان همجنس گرایان آمریکای ثروتمند، را با اسلیم مرتبط بدانند.اما تحقیقات بعدی و شیوع علائمی مشابه درمیان زنان و دگر جنس گراها نشان داد که هر دوی این بیماری ها یکی بوده وهمان ایدز است.درهیاهویی از جنجال ها و ابهامات گسترده درباره این بیماری کشنده جدید، تلاش ها برای تشخیص علت بروز ایدز و نحوه انتقال آن، با شتابی بی سابقه آغاز شد.در سال 1984 یک گروه محقق آمریکایی به ریاست" رابرت گالو" اعلام کرد که آنها عامل بیماری ایدز را کشف کرده اند، یعنی همان ویروسی که ما آن را حالا اچ آی وی می خوانیم.البته این ادعا با اعتراض " لوک موننتیر" و گروه محققان فرانسوی او، که ماه ها قبل این ویروس را شناسایی کرده بودند، روبرو شد.در بحبوحه این جنجال ها محققان برای پیدا کردن درمان ایدز بسیج شدند: جستجویی که هنوز هم ادامه دارد.آزمایش های خون نشان داد که ویروس اچ آی وی سراسر جهان را در پنجه مهلک خود گرفته و در مدت زمانی کم به تمام قاره ها گسترش یافته است.تلاش ها برای درک این ویروس به موضوعی بسیار اضطراری تبدیل شد. این که از کجا آمده و چرا در قرن بیستم هم زمان در دو نقطه مختلف یعنی آفریقا و آمریکا ظهور کرده بود؟

منشا اچ ای وی
طبق شواهد روشن و قانع کننده ای که وجود دارد، شکی نیست که ایدز از ویروس اچ آی وی ناشی می شود. اما درحال حاضر تاکید بر این موضوع است که درک سر منشا ویروس اچ آی وی برای کشف واکسن و درمان های موثرتر امری حیاتی است.براساس آخرین تحقیقات در زمینه مختصات ژنتیکی اچ آی وی، عامل انتقال ایدز، مشخص شده این ویروس از ترکیب دو ویروس مختلف در میمون شامپانزه به وجود آمده است.این ویروس ها از نوع ویروس" اس آی وی"( Virus Simian Immunodeficiency ) هستند که در میمون ایجاد بیماری می کند.این تحقیقات نظریه ای رایج را که می گوید ایدز در طی یک قرن گذشته در جنگلهای غرب آفریقا ظهور کرده است، تایید می کند.درسال 1999 نشریه" نیچر" در شماره ماه فوریه خود یک نظریه عملی را به چاپ رساند که مورد حمایت گسترده کارشناسان این رشته قرار گرفت.براساس این نظریه ویروس عامل ایدز ابتدا از طریق یکی از زیر گونه های شامپانزه در آفریقا به انسان سرایت کرده است.به اعتقاد دانشمندان انسان اولین بار در نیمه نخست قرن گذشته در نتیجه شکار و تغذیه گوشت شامپانزه، سنتی که هنوز در آفریقا ادامه دارد، به این ویروس آلوده شد.اس آی وی در گذشته ای نه چندان دور وارد بدن انسان شد و پس از جهش ژنتیکی به اچ آی وی تبدیل شد.به احتمال قریب به یقین ناحیه گینه بیسائو درغرب آفریقا مکانی است که این نقل و انتقال درآن صورت گرفته است.بسیاری از دانشمندان بر این باورند که انتقال ویروس بیش از یک بار روی داده است، چون نمونه های گوناگونی از این ویروس، درانسان باعث بروز ایدز می شود.اما تعیین زمان دقیق انتقال از حیوان به انسان مشکل آفرین تر است.نکته قابل توجهی که در تحقیقات مشخص شد این بود که در قرن نوزدهم هیچ یک از میلیون ها آفریقایی که به زور به بردگی کشیده و به کشورهای خارجی منتقل شدند، به این ویروس آلوده نبودند



دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:منشا ویروس ایدز, :: 14:25 ::  نويسنده : mohsen

[ گزارش سازمان ملل متحد ]

در تصاویر زیر میزان پراکندگی بیماران مبتلا به HIV در سراسر جهان نمایش داده شده است . هچنین در تصاویر دیگر رشد این بیماری در سراسر جهان و همچنین پیش بینی خوش بینانه برای سال 2010 مشخص گردیده است

 

 

 

منبع گزارش سازمان ملل متحد در مورد ایدز




یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:پراکندگی ایدز در دنیا, :: 15:2 ::  نويسنده : mohsen

 



شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, :: 18:26 ::  نويسنده : amin

 



شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, :: 18:24 ::  نويسنده : amin

 



شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, :: 18:21 ::  نويسنده : amin

 



شنبه 20 اسفند 1390برچسب:, :: 18:17 ::  نويسنده : amin

طنز / مواظب باشید، ایدز می‌گیرید!!!!

دوستان برای اینکه کمی تحول ایجاد بشه ، این بار یه پسته طنز براتون گذاشتم! 


خبرگزاری فارس یک گفت‌وگوی جذاب، آموزنده و هیجان‌انگیز با شهرام خرازی‌ها، مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده که انصافاً برای سلامت روانی بسیار مفید فایده است. ایشان در بخشی از گفت‌وگویشان توصیه کرده‌اند که: «در فیلم‌های غیراخلاقی اعمال و رفتاری به نمایش درآمده و به تصویر کشیده می‌شوند که جزو روش‌های انتقال اچ. آی. وی محسوب می‌شوند و مردم به ویژه پسران و دختران نوجوان و جوان باید به هوش باشند که اگر بخواهند عیناً آنچه را در این فیلم‌ها می‌بینند به اجرا درآورند، احتمال ورود ویروس ایدز به بدن را افزایش خواهند داد. ایدز نه واکسن دارد، نه درمان قطعی.»

۱- ببخشید اگر «عیناً» اجرا نشود چه حکمی دارد؟

۲- یعنی اگر «عیناً» اجرا نکنند، ویروس به بدنشان وارد نمی‌شود؟

۳- خب اگر واکسن یا درمان قطعی داشت، مشکلی برای تقلید «عیناً» و اجرای طابق النعل بالنعل مسئله خاصی ایجاد نمی‌کند؟

۴- اگر ممکن است یک‌بار دقیق و به طور کلی روش‌های انتقال اچ. آی. وی را توضیح بدهید که مقلدان بدانند کجا‌ها را نباید عیناً اجرا کنند.

۵- واقعاً که حق با مولاناست:
خلق را تقلیدشان برباد داد
ای دو صد نفرین بر این تقلید باد
فقط اگر در روزگار ما بود، حتماً یک‌طوری «عیناً» و «اچ. آی. وی» را هم به بیت مذکور می‌افزود. 



جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, :: 10:57 ::  نويسنده : amin

دانشمندان موفق شدند برای اولین بار تصاویر ۳ بعدی با جزییات کامل از ویروس اچ آی وی ثبت کنند.

تصاویر مربوط به ویروس اچ آی وی، در مسابقه بین المللی تصویرسازی علم و مهندسی سال ۲۰۱۰ مقام اول را از آن خود کرد.

AIDS VIRUS 3D PICTURE

ایوان کونستانتینوف که رهبری یک گروه تحقیقاتی از روسیه را بر عهده دارد، در مورد چگونگی تهیه این تصاویر می گوید: گروه ما پس از بررسی صدها نشریه علمی معتبر، مطالب مرتبط با این ویروس را جمع آوری کرد.

این تصاویر به صورت دورنگ ثبت شده و در آنها حمله ویروس های اچ آی وی با رنگ نارنجی و آمیخته شدن آنها با سیستم ایمنی بدن به رنگ خاکستری نمایش داده شده است.



پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:عکس سه بعدی از ایدز, :: 14:50 ::  نويسنده : mohsen

                                      ایدز

  دانلود مقاله درباره ی بیماری ایدز

                



پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:ایدز, :: 13:39 ::  نويسنده : mohsen

  مقاله ای درباره ی ایدز دانلود



پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:مقاله ای برای آشنایی با ایدز, :: 13:28 ::  نويسنده : mohsen

برای اطلاع بیشتر درباره ی ویروس ایدز به سایت بالا مراجعه کرده  واین فایل را که به صورت pdf است دانلود کنید



پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:دزباره ی ایدز, :: 13:17 ::  نويسنده : mohsen

شرح بیماری

ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در

دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌

(نقص‌ ایمنی‌). این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونتها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.

ویروس‌ ایدز

سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در

خون‌

(لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند

مغز استخوان

‌،

طحال

‌،

کبد

و

گره‌های‌ لنفاوی‌

) را درگیر می‌سازد. این‌ سلول‌ها در تولید

پادتن

‌ برای‌ مقابله‌ با بیماریها و

سرطانها

نقش‌ دارند. در مجموع‌ باید گفت‌ که‌ ایدز یک‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ که‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:مطالبی درباره ی ایدز , :: 23:8 ::  نويسنده : mohsen

یک مرد جوان اسکاتلندی بدون استفاده از دارو بر ویروس اچ. آی. وی. فائق آمده و سلامت خود را مجدداً به دست آورده است.

روز یکشنبه 14 نوامبر 2005 رسانه های جمعی اروپایی خبری را انتشار داده اند مبنی بر اینکه در انگلستان مرد جوان اسکاتلندی بدون استفاده از دارو بر ویروس اچ. آی. وی. فائق آمده است. در صورت صحت و تایید این خبر از سوی مراکز علمی، این مورد می تواند روزنه امیدی به روی پزشکان بگشاید تا از طریق مطالعه سیستم دفاعی بدن وی، درمانی برای پیروزی بر ویروس و در نتیجه درمان اچ. آی. وی. بیابند.

درماه آگوست سال 2002 جواب آزمایش اچ. آی. وی. آقای اندرو سیمپسون مثبت بود، چهارده ماه بعد تست دیگری بر روی خون او انجام گرفت. بعد از انجام سه مرتبه دیگر تست اضافی وتکمیلی، از جمله یک تست دی ان آ ، حالا او می تواند ادعا کند: "دیگر در خونش ویروس اچ. آی. وی. وجود ندارد و خوب شده است."

اندرو سیمپسون اولین انسانی است که رسماً گزارش شده که بدون معالجه دارویی، سلامت خود را باز یافته است. پیش از او یک ورزشکار سیاه پوست آمریکایی نیز چنین ادعایی کرده بود ولی او از درمان های دارویی پیشرفته و قوی استفاده کرده بود.

پزشکان معالج آقای سیمپسون ، از او درخواست کرده اند که برای تحقیقات بیشتر جهت کمک به جستجوی راه های درمانی ممکن اچ. آی. وی. – ایدز با آنان همکاری کند.

اندرو سیمپسون 25 ساله و ساکن لندن می باشد. او می گوید: "من حیرت زده نیستم از اینکه خوب شده ام. هر چند اچ. آی. وی. – ایدز بسیار وحشتناک و مخرب است و این مسئله احساس بسیار عجیبی به من داده است."

آقای سیمپسون می خواهد وقت خود را وقف حمایت از بیماران و کمک به یافتن درمان اچ. آی. وی. – ایدز نماید.



چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:برای اولین بار انسانی بر ویروس اچ, آی, وی, فائق آمد!, :: 23:6 ::  نويسنده : mohsen

                    علائم بیماری ایدز

علائم بیماری ایدز

با کاهش قدرت سیستم دفاعی٬ به مرور زمان بدن آماده ابتلا به بیماری هایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند.

این بیماری ها به صورت بیماری های ریوی ، اسهال های شدید و مزمن ،‌ تب های طولانی ، کاهش وزن ،‌ اختلالات شخصیتی ،‌ بیماری های مغزی و پوستی خود را نشان می دهند که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهند شد.

 

علائم آلودگی با ویروس HIV (ایدز) بسیار پیچیده است و دارای چندین مرحله است که الزاما همه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شوند.

 

این مراحل عبارتند از: ‪

 

 

1- مرحله عفونت اولیه HIV (مرحله اول)

این مرحله چند هفته طول می‌کشد و معمولا شبیه سرماخوردگی است که بلافاصله بعد از عفونت رخ می‌هد. علائمی نظیر تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سردرد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی دارد.

در 20 درصد موارد، علائم به گونه‌ای است که فرد به پزشک مراجعه می‌کند، ولی بیماری او معمولا تشخیص داده نمی‌شود و حتی اگر تست HIV آنتی بادی در این موقع انجام شود ممکن است هنوز مثبت نباشد.

طی این مرحله مقدار زیادی HIV در خون محیطی فرد وجود دارد و سیستم ایمنی با تولید پادتن ها (آنتی بادی ها)، و لنفوسیت های سلول کش (لنفوسیت های سیتوتوکسیک) شروع به پاسخ در برابر ویروس ایدز می‌کند.

  

 

2- مرحله بدون علامت بالینی (مرحله دوم)

این مرحله به طور متوسط ده سال طول می‌کشد و همان طور که از نام این مرحله پیداست، بدون علامت است، هر چند ممکن است غدد متورم لنفاوی هم وجود داشته باشند (لنفادنوپاتی). سطح HIV در خون محیطی به سطح بسیار پایینی کاهش می‌یابد، ولی بیماری همچنان مسری است و آنتی بادی HIV در خون قابل ارزیابی است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که HIV طی این مرحله غیر فعال نیست و در غدد لنفاوی بسیار فعال است.

 

3- مرحله علامت دار؛ پیش روی از HIV تا  AIDS (مرحله سوم)

با آسیب بیشتر سیستم ایمنی، بیماری به سمت بدتر شدن پیش می‌رود تا این که تشخیص ایدز مطرح شود.  

به طور کلی می توان گفت که علایم اصلی و فرعی مرحله نهایی آلودگی با HIV یعنی "ایدز" موارد زیر هستند که در صورت مشاهده هر کدام از آن ها باید با پزشک مشورت کنید.

 

 

علائم اصلی ایدز:

• کاهش وزن بیشتر از 10 درصد

• اسهال مزمن بیشتر از یک ماه

• تب های متناوب یا دائمی بیش از یک ماه

 

علائم فرعی ایدز:

• سرفه پایدار به مدت بیش از یک ماه

• عفونت پوستی منتشر همراه با خارش

• تبخال های عود کننده

• برفک دهانی

• عفونت تبخالی مزمن پیش رونده

• بزرگ شدن عمومی غدد لنفی



چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:علائم بیماری ایدز, :: 23:2 ::  نويسنده : mohsen


                   (Human Immunodeficiency Virus)

ویروس اچ آی وی

HIV به معنی ویروس نقص ایمنی انسان است. اولین بار در سال 1981 در آمریکا پنومونی ناشی از پنوموسیستیس کارینی(Pneumocystis carinii pneumonia) در پنج مرد همجنس باز که قبلا سالم بودند مشاهده شد تا این که در سال 1983 HIV  از یک بیمار لنفادنوپاتی جدا شد و در سال 1984 ثابت شد که این ویروس عامل مسبب AIDS می باشد.

ویروس HIV  از خانواده ی رترو ویروس ها و از زیر خانواده ی لنتی ویروس ها می باشد. ویروس های نقص ایمنی انسان HIV-1  و  HIV-2 نام دارند که ویروس های سیتوپاتیک می باشند.

در میکروسکوپ الکترونی این ویروس به شکل دوازده وجهی، با خارهای سطحی متعدد، دارای دو پوشش پروتئینی و اصلی ورای غشایی دیده می شود.

ویریون* از سطح سلول های آلوده جوانه می زند و به محیط بیرون آزاد می شود. به همین علت است که ویروس HIV به طور مداوم پوشش خود را عوض می کند و به هنگام جوانه زدن از غشای سلول میزبان انواع متفاوتی پروتئین و گلیکو پروتئین جدا می کند که ترکیب آن منحصر به فرد می باشد.

در شکل شماتیک از ویروس به طور واضح لایه ها و هسته ی ویروس و دو قطعه ی RNA که به صورت جدا از هم در مرکز ویروس مستقر هستند، مشاهده می شود.

این ویروس ها حاوی آنزیم ریورس ترانس کریپتاز معکوس هستند و به کمک همین آنزیم است که پس از ورود به داخل سلول می توانند از روی RNA، ژنوم دو رشته ای DNA  را سنتز کنند. پس از این مرحله DNA  ی سنتز شده به هسته ی سلول میزبان رفته و توسط آنزیم های خود در DNA ی سلول میزبان رخنه می کنند و سیستم همانند سازی کننده ی میزبان را وادار به همانند سازی از ژنوم خود کرده و در مراحل بعدی اجزای ویروس HIV به سرعت سنتز می شود و با پدیده ی جوانه زدن از سلول میزبان سبب آسیب های جدی به غشای سلول میزبان شده و در نهایت سلول لیز می شود. از آن جایی که سلول های میزبان، ویروس گلبول های سفید می باشد سبب کاهش شدید این سلول ها شده و در اثر برخورد یک بیماری عفونی بدن نمی تواند از خود دفاع کند؛ به این ترتیب که در اثر یک سرماخوردگی ساده احتمال مرگ وجود دارد.

تفاوت بین HIV-1 و HIV-2 چیست؟

 

 

در حال حاضر 2 گونه از HIV وجود دارد؛ HIV-1 و HIV-2.

نوع غالب در جهان HIV-1 می باشد و هنگامی که به طور کلی و بدون مشخص کردن نوع، درباره ی HIV بحث می شود منظور HIV-1 می باشد. هر دو نوع HIV-1 و HIV-2 از طریق تماس جنسی، خون و محصولات خونی و از مادر به کودک منتقل می شوند و سبب ایدز با علائم بالینی غیر قابل افتراق از یکدیگر می شوند اما HIV-2 مشکل تر از HIV-1 منتقل می شود و فاصله ی زمانی بین آلوده شدن با HIV-2 تا ایجاد بیماری طولانی تر است.

HIV-1 چند زیر گونه(subtype) دارد؟

HIV-1 ویروس بسیار متغیری است و به راحتی جهش می یابد بدین جهت راسته های متفاوتی از HIV-1 وجود دارد. این راسته ها می تواند بر اساس گروه ها و زیر گونه ها، طبقه بندی شوند. 2 گروه وجود دارد: گروه M و گروه O

در سپتامبر 1998 گروهی از محققان فرانسوی اعلام کردند که راسته ی جدیدی از HIV در زنی از کامرون در غرب آفریقا، یافته اند.

این راسته به هیچ کدام از دو گروه O و M تعلق نداشت و پس از بررسی ها در تمامی کامرون? تنها در سه نفر دیگر آلودگی به این راسته از ویروس HIV یافت شد.

در حال حاضر در گروه M حداقل 10 زیر گونه ژنتیکی مشخص از HIV-1 شناخته شده است که زیر گونه های A تا J هستند. به علاوه گروه O شامل دسته ی مشخصی از ویروس های کاملا ناهمگون(heterogenous) هستند.

تفاوت های بین زیر گونه های گروه M ممکن است همانند تفاوت چشمگیر بین گروه M از گروه O باشد.

زیر گونه های مختلف در کجا یافت شدند؟

زیر گونه های HIV به صورت ناهمگون در سراسر جهان پخش شده اند؛ به عنوان مثال زیر گونه B اغلب در آمریکا، ژاپن، استرالیا، کارائیب و اروپا یافت می شود و زیر گونه ی D و A در صحرای جنوبی آفریقا و زیر گونه ی C در آفریقای جنوبی و هند و زیر گونه ی E در جمهوری مرکزی آفریقا، تایلند و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا، بیشتر است.

زیر گونه ی F (برزیل و رومانی)، H و G (روسیه و آفریقای مرکزی) I (قبرس) و گروه O (کامرون) شیوع بسیار کمی دارند.

اغلب زیر گونه ها در آفریقا یافت می شوند اگر چه زیر گونه ی B شیوع کمتری دارد.

تفاوت عمده ی بین این زیر گونه ها چیست؟

تفاوت عمده در ترکیب ژنتیکی آن ها است. تفاوت های بیولوژیکی مشاهده شده در محیط های آزمایشگاهی حیاتی(in vivo) و محیط های آزمایشگاهی مصنوعی(in vitro) بیانگر این مساله است.

همچنین پیشنهاد شده که برخی گونه ها با فرم خاصی از راه انتقال در ارتباط هستند به عنوان مثال زیر گونه ی B با تماس های همجنس بازها و معتادان تزریقی خصوصا از راه خون و زیر گونه C و E از طریق انتقال دگر جنسی(heterosexual) (از راه مخاطی). زیر گونه ی E راحت تر از زیر گونه ی B گسترش می یابد.

آزمایش متداول تشخیصی HIV یا (HIV antibody test) که جهت غربالگری (screening) و اهداف تشخیصی به کار می رود تمامی زیر گونه های HIV را آشکار می کند.

واضح است که در آینده زیر گونه های ژنتیکی جدیدی از HIV کشف خواهند شد و آن زیر گونه های جدید با جهش های ژنی(mutation) به نمو(develop) ادامه می دهند.

پی نوشت:

* به یک ذره ی ویروسی که توان آلوده کردن سلول را دارد ویریون می گویند.




چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:ویروس hiv و انواع آن, :: 22:57 ::  نويسنده : mohsen

براساس آخرين آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعداد آلوده‌شدگان به HIV / ايدز در كشور ‌١١ هزار و ‌٢٢١ نفر اعلام شده است، كه از اين تعداد ‌١٠ هزار و ‌٦٤٢ نفر (‌٨/٩٤ درصد) مرد و ‌٥٧٩ (‌٢/٥ درصد) زن هستند. به گزارش خبرنگار«بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، همچنين بر اين اساس، ‌٦/٩٢ درصد مبتلايان به ايدز در كشور را مردان (‌٣٦١ نفر) و ‌٤/٧ درصد (‌٢٩ نفر) را زنان تشكيل مي‌دهند، به طوري كه طبق آخرين آمار ‌٣٩٠ نفر ايراني آلوده شده به HIV وارد مرحله نهايي بيماري يعني ايدز شده‌اند. بر اساس تعداد موارد مبتلايان به HIV بر حسب جنس و سن در كشور، رده سني صفر تا ‌٤ سال با ‌١٥ مبتلاي پسر و ‌١٠ مبتلاي دختر كمترين ميزان آلودگي و رده سني ‌٢٥ تا ‌٣٤ سال با ‌٣٠٥٥ مبتلاي مرد و ‌١٨٥ مبتلاي زن بيشترين ميزان آلودگي را به خود اختصاص ‌داده‌اند؛ اين در حاليست كه رده سني ‌٣٥ تا ‌٤٤ سال با مجموع ‌٢٤٣٥ مبتلاي زن و مرد و رده سني ‌٤٥ تا ‌٥٤ سال با مجموع ‌١٤٨٥ مبتلاي زن و مرد در رده‌هاي بعدي از نظر شيوع قرار دارند.

به گزارش ايسنا، بر اساس تعداد موارد مبتلا به HIV /ايدز بر حسب جنس و راه انتقال در ايران، راه انتقال «اعتياد تزريقي» با شيوع ‌٩/٦٠ درصد، موارد «نامشخص» با شيوع ‌٤/٢٩ درصد، «تماس جنسي» با ميزان ‌٣/٧ درصد، «خون و فرآورده‌هاي خوني» با ‌٢ درصد شيوع و بالاخره «مادر به كودك» با فراواني ‌٤/٠ درصد به ترتيب به عنوان راه‌هاي انتقال ايدز در كشور شناخته شده‌اند.

گفتني است: راه انتقال عمده در آلوده شده‌گان ايراني در رده سني ‌٢٥ تا ‌٣٤ سال اعتياد تزريقي با درجه فراواني ‌٧/٤١ درصد (‌٢٢٦٦ آلوده شده)، سپس راه آميزشي با شيوع ‌٦/٣٧ درصد (‌٢٧٦ مورد) و خون و فرآورده‌هاي خوني، مادر به كودك ‌١/٢ درصد و در نهايت راه نامشخص ‌١/٣٨ درصد ‌٦٢٦ مورد است و به طور كلي بر اساس اين آمار 6828 مبتلا به HIV/ايدز از طريق اعتياد تزريقي، ‌٨١٦ نفر از راه آميزشي، ‌٢٢٥ نفر از طريق دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني، ‌٤٨ نفر مادر به كودك و بالاخره ‌٣٣٠٤ نفر با علت نامشخص به HIV/ايدز مبتلا شده‌اند.

به گزارش ايسنا، بر اساس همين گزارش و طبق تعداد موارد ايدز بر حسب جنس و سن در ايران، از ‌٥٢٣ فرد مبتلا به ايدز در ايران تا كنون ‌٤٨٨ مرد و ‌٣٥ نفر زن بوده‌اند كه رده سني ‌٣٥ تا ‌٤٤ سال با ‌١٨٥ فرد مبتلا (‌١٧١ مرد و ‌١٤ زن) بالاترين آمار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرين موارد ايدز بر حسب جنس و راه انتقال ارائه شده در ايران، راه انتقال اعتياد تزريقي با شيوع ‌٧/٤٦ درصد، آميزشي ‌٦/٢٢ درصد، خون و فرآورده‌هاي خوني ‌٤/٢١ درصد، راه نامشخص ‌٣/٨ درصد و بالاخره مادر به كودك با فراواني يك درصد به ترتيب راههاي انتقال عمده در مبتلايان ايدز ايراني گزارش شده‌اند.

به گزارش ايسنا، تعداد فوت‌شدگان ايراني بر اساس ابتلا به ايدز تا كنون ‌١٢٦٣ مورد بوده كه از اين تعداد ‌١٢٢١ نفر مرد و ‌٤٢ نفر زن بوده و رده سني ‌٣٥ تا ‌٤٤ سال با ‌٤٠٠ قرباني در صدر قرار دارد كه ‌٣٨٧ مرد و ‌١٣ زن هستند اين در حاليست كه رده سني صفر تا ‌٤ سال با ‌٣ قرباني در پايين اين جدول قرار دارند.

به گزارش ايسنا، بر همين اساس عمده راه انتقال در ميان فوت‌شدگان، اعتياد تزريقي با ‌٨٥٥ قرباني، سپس به ترتيب آميزشي (‌١٣٢ قرباني)، خون و فرآورده‌هاي خوني (‌١٢٠ نفر)، مادر به كودك (‌٧ قرباني) و نامشخص با ‌١٤٩ قرباني بوده است.

همچنين سال ‌٨٣ بيشترين قربانيان ايدز را به خود اختصاص داده يعني ‌٣٠٠ فوت شده در برابر ‌٦ فوت شده در سال ‌٧٣ و ‌٧٤).



چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, :: 22:54 ::  نويسنده : mohsen

می‌گویند اولین بیماری که به ایدز آلوده شد، سال 1959 و در کنگو شناسایی شد. نحوه دقیق آلودگی آن بیمار هنوز مورد سوال است. پزشکان امریکایی اعتقاد دارند که پای ایدز از اوایل دهه هفتاد میلادی به امریکا باز شده است. در نیویورک و لوس آنجلس و در حد فاصل سالهای 1979 تا 1981 موارد نادری از بیماری‌های صعب‌العلاج در مردان هم‌جنس‌باز گزارش شد که شک پزشکان را برانگیخت: ذات الریه (پنومسیستیس کارینی) و سرطان (سارکوم کاپوزی) و . . .
نام ایدز (مخفف «سندرم نقص ایمنی اکتسابی») را رسما از سال 1982 روی این بیماری گذاشتند. ویروس عامل این بیماری (HIV)هم در سال 1983 شناسایی و نامگذاری شد. پزشکان تصور می‌کنند که منبع اولیه این بیماری یک شمپانزه است و باز هم حدس می‌زنند شکارچیانی که برای اولین بار، دستشان به خون آن شمپانزه لعنتی آلوده شد، این ویروس را در میان انسانها پخش کردند.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, :: 22:49 ::  نويسنده : mohsen

روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) هر سال اطلاق می‌گردد و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است. 



چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, :: 16:9 ::  نويسنده : amin